SP+ HIGH SPEED: STØRRE VIRKNINGSGRAD TIL EN ELEKTRISK GOKART

Meget høje hastigheder og kontinuerlig drift – under disse betingelser viser SP+ HIGH SPEED-gearet fra WITTENSTEIN rigtigt sin styrke. Et godt eksempel på dette er et spændende kundeprojekt, der giver RIMO, en producent af elektriske gokarts, større virkningsgrad og kraft på banen med hjælp fra vores banebrydende planetgear. De første testkørsler, herunder på racerbanen Nürburgring, viser, at det ikke bare er et tomt løfte.

UDFORDRINGEN: ET GEAR TIL HØJE HASTIGHEDER

UDFORDRINGEN: ET GEAR TIL HØJE HASTIGHEDER

Hvad ville motorsport være uden rusen fra den høje fart? Hvis du vil opleve denne berusende følelse tæt på, kan du finde den ægte atmosfære på en indendørs gokartbane, hvor fritidskørere belaster gearene hårdt, når de kører om kap i deres små, firehjulede vogne. Gearene skal monteres på steder med meget lidt plads og kunne modstå høje hastigheder og høje maksimalmomenter. Det gælder også gearene i de elektriske gokarts fra RIMO – et selskab fra Sauerland nordøst for Køln, der har 20 års erfaring inden for dette område. Produktionschef Georg Roters inviterede WITTENSTEIN til en lille test. SP+ HIGH SPEED-gearet sikrede os nemt pole position.


KUNDEN: RIMO GERMANY

KUNDEN: RIMO GERMANY

RIMO Germany er gokartproducent med egenproduktion. Gokarts fra RIMO eksporteres over hele verden. Porteføljen omfatter bl.a. elektriske gokarts, der er udstyret med 2 x 2,8 kW-motorer, og hvor begge baghjul drives uafhængigt af hinanden.


LØSNINGEN: EN SPECIALBYGGET ALLROUNDER

LØSNINGEN: EN SPECIALBYGGET ALLROUNDER

SP+ HIGH SPEED-planetgearet er en ægte allrounder, men kan samtidig tilpasses til kundens individuelle krav. Da skivebremserne og hjulene på RIMOs elektriske gokarts er monteret direkte på udgangsaksel, måtte WITTENSTEIN udvikle en specialaksel til formålet. Samtidig blev den valgte gearversion fremstillet til at kunne tåle meget høje hastigheder. Gear fra WITTENSTEIN har en nominel indgangshastighed på 4.500 omdr./min., men RIMO blev testet ved 6.300 omdr./min. – uafbrudt i tre timer uden last med gokarten på liften.


FORDELENE: "KØLIGERE, LÆNGERE, LETTERE"

FORDELENE: "KØLIGERE, LÆNGERE, LETTERE"

Efter at have overværet den krævende test var Georg Roters overbevist: "Vi vil i hvert fald forsyne 25 elektriske gokarts med SP+-gearet". Han sagde det endda før den endelige testkørsel på Nürburgring, som kun bekræftede det positive førstehåndsindtryk, han havde fået. "WITTENSTEINs HIGH SPEED-gear bliver omkring 20 grader mindre varme end traditionelle gear med oliesmøring", forklarer Georg. "Det er godt nyt for både gearene og gokarten." En anden fordel er også SP+ HIGH SPEED-gearets gode tomgangsmoment, der beskytter batteriet effektivt. Så kører de elektriske gokarts en omgang på betydeligt mindre strøm.

Læs mere